Inzet PROM’s waardevol voor meer persoonsgerichte zorg

Om persoonsgerichte zorg te kunnen bieden, is het belangrijk als zorgverlener te weten hoe patiënten hun gezondheid en de kwaliteit van leven ervaren. Dat kan door gebruik te maken van PROMs. Ingo Eland, internist-endocrinoloog in het St. Antonius Ziekenhuis, probeert samen met zijn team de PROMs structureel in de diabetesspreekkamer te krijgen en ziet daar duidelijk de meerwaarde van.

Samen Beter Diabetes

Het inzetten van PROMs maakt onderdeel uit van het programma Samen Beter Diabetes van de Santeon ziekenhuizen. De in totaal 6076 diabetespatiënten krijgen voorafgaand aan het jaargesprek de vragenlijst toegestuurd. Naast de drie diabetesspecifieke PROM’s (WHO 5, PAID en PHQ-9 depressievragenlijst) wordt ook de meer overstijgende generieke PROMIS-10 uitgevraagd. PHQ-9 is voorwaardelijk ingesteld. Alleen als beantwoording van vraag 4 met ‘slecht’ en/of vraag 8 met ‘vaak’ of ‘altijd’ van de PROMIS-10 wordt beantwoord, volgt de PHQ-9.

Koppeling EPD

Het diabetesteam van het St. Antonius Ziekenhuis is dit traject in 2019 gestart. Na de keuze voor de vragenset is een patiënten dashboard ontwikkeld waarin de uitkomsten inzichtelijk zijn en is deze gekoppeld aan het EPD. De resultaten van de PROMs worden ingezet voor meer individuele patiëntenzorg, interne kwaliteitsinformatie en -verbetering, externe kwaliteitsinformatie en transparantie, vergelijking van de zorg tussen ziekenhuizen en voor onderzoek voor wetenschap en beleid.

Mooi startpunt jaargesprek

De PROMs worden inmiddels bij 75% van de patiënten uitgevraagd en het streven is de respons te verhogen naar 60%. ‘Het samenstellen van de vragen uit de diverse beschikbare vragenlijsten en het bouwen van een dashboard was een lang traject’, vertelt Eland, ‘maar was zeker de moeite waard. Het zijn best veel vragen, maar samen vormen ze een mooi startpunt voor het jaargesprek: waar loop je tegenaan en waarmee kunnen we je het beste helpen? De bespreekpunten helpen ons om meer persoonsgerichte zorg te bieden aan onze patiënten.’

Wellicht vindt u dit ook interessant

Plaats een reactie

Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief

Patiëntvoorbeelden m.b.t. vergoeding

Voeg je koptekst hier toe

Vergoeding diabetesmiddelen

Apothekersinstructies:

Er zijn 2 soorten terugbetalingsregelingen:
* TBR: patiënt declareert online of per post of de apotheker declareert namens de patiënt online
** HEVO-Consult: patiënt betaalt kosten eerst zelf en stuurt declaratie naar HEVO-Consult